Taikauskoa aivastuksesta.








On merkillistä, että koko maailmassa vallitsee sama taikausko niin tavallisen ilmiön kuin aivastamisen suhteen. Kun meillä sellaisessa tapauksessa sanotaan »Terveydeksi» tai »Prosit», niin perustunee se siihen olettamukseen, että aivastus on lähestyvän katarrin varottava enne, jota tällä toivotuksella koetetaan pois loihtia. Melkein joka kielellä on oma samanlaatuinen lausetapansa. »Jumala siunatkoon sinua!» sanovat vieläkin vanhimmat maalaisasukkaat Englannissa henkilölle, joka aivastaa. Ranskassa liitetään siihen joskus: »Ja varjelkoon sinua Tyko Brahen kohtalosta», josta kerrotaan, että hän kuoli aivastaessaan. Italiassa sanotaan silloin vaan: »Ole onnellinen!» Intiassa: »Elossa pysyös!» Ja vastaus kuuluu: »Kauan eläös!» Kun sattuu, että hindulainen aivastaa, toimittaessaan Ganges-virrassa määrättyjä puhdistusmenojaan, tekee hän merkkejä kasvojensa yli, keskeyttää ritualinsa ja alkaa alusta. Ennen vanhaan oli roomalaisilla sellainen luulo, että aivastus oli hyvä enne keskipäivän ja keskiyön välillä; sitä vastoin luulivat he sillä keskiyön ja keskipäivän välillä olevan sangen epäsuotuisa merkitys. Kun he siis aamulla aivastelivat, menivät he heti takasin vuoteeseen. Kerrotaanpa myös tämän tavan toivottaa onnea aivastavalle aiheutuneen siitä, että muinoin pohjoismaissa raivonnut rutto, n.s. musta surma, alkoi aivastuksella ja tätä hirveää mahdollisuutta tahdottiin torjua näillä sanoilla.

Nykyisin on aivastukselle jo annettu monta eri ennustuskykyä esim. sen mukaan, moniko kertainen se on, ja jokseenkin yleiseen tunnettanee maassamme tämä luku aivastuksista:

Yks' hyväksi
Kaks' pahaksi
Kolme rahaksi
Neljä naimisiksi
Viis' vihaksi
Kuus' nuhaksi
Seitsemäs selkäsaunaksi!






Suomen kuvalehti (Hämeen sanomain lisälehti) 1/1912.