Mark Twainin alennus









Mark Twainin alennus. Mark Twainista puhutaan paljon kaskuja.

Oletko koskaan kuullut hänen metkujaan erään kirjakaupan apulaisen kanssa siihen aikaan kun hän oli kustantaja? kysyi eräs. Sinä tiedät, että kirjakauppiaat antavat alennusta kaikille niille kirjaostoksille, joita tekevät toiset kustantajat, kirjailijat, omistajan ystävät j. n. e. Eräänä päivänä Mark Twain näki erään kirjakaupan akkunalla teoksen, joka häntä miellytti. Hän meni sisään.

»Paljonko maksaa tuo kirja?» kysyi hän apulaiselta.

»Well», sanoi Twain saatuaan vastauksen, »kun minä olen omistajan ystävä, tahtoisin minä tavanmukaisen alennuksen».

Apulainen myönsi sen.

»Myöskin», sanoi Twain, »minä tahtoisin kustantajan alennuksen.»

Apulainen myönsi myöskin sen.

»Ja kirjailijan alennuksen», jatkoi humoristi.

Apulainen hymyillen myöntyi.

Twain luetteli nyt ne alennukset, joihin hän kirjailijana, ystävänä ja kustantajana, puhumattakaan lukuisista muista seikoista, oli oikeutettu, ja lopetti sanoen:

»Ja nyt, paljonko pitää minun kirjasta maksaa.»

Apulainen laski.

»Ei mitään», hän lopulta virkkoi. »Minä huomaan, että meidän tulisi vielä teille 18 senttiä maksaakin.»





Maakauppias näytenumero 1907.