Leo Tolstoi - Kolme varasta

Kolme varasta

Kirj. Leo Tolstoi



Talonpoika talutti aasia ja pukkia kaupunkiin, myymään niitä. Pukin kaulassa oli tiuku.

Kolme varasta näki miehen ja yksi heistä sanoi:

- Minä varastan pukin tuolta mieheltä, niin ettei hän huomaakaan.

Toinen sanoi:

- Sitten minä varastan häneltä aasin.

Kolmas taas sanoi:

- Sekin on helppo tehdä, mutta minä varastan häneltä vaatteet.

Ensimmäinen varas läheni varovasti pukkia, otti siltä tiuvun kaulasta, sitoi kellon aasin häntään ja talutti pois pukin.

Mies, joka kuuli tiuvun kilajavan, ei katsonut kotvaan taakseen ja huomasi vasta pitkän ajan päästä pukin olevan poissa. Mies alkoi etsiä pukkiaan.

Silloin toinen varas tuli ja kysyi mitä mies etsii.

Mies vastasi että häneltä oli varastettu pukki.

- Minä näin muutaman miehen taluttavan pukkia metsään, sanoi toinen varas. Vielä sen saatat tavata, minä pidän sillä aikaa aasiasi.

Mies uskoi aasinsa varkaalle ja meni etsimään pukkiaan. Toinen varas vei aasin pois.

Kun talonpoika tuli takaisin ja aasikin oli poissa, hän rupesi itkemään ja astui eteenpäin. Sitten hän tapasi miehen, joka itki niinkuin hänkin ja talonpoika kysyi mikä häntä vaivasi.

Mies sanoi, että hänet oli lähetetty kaupunkiin viemään kultarahapussia, mutta hän oli nukahtanut lähellä olevan pienen joen rannalla ja pussi oli vierähtänyt jokeen.

Talonpoika kysyi, miksi hän ei uimalla ottanut rahojaan takaisin.

- Minä en uskalla mennä veteen, sanoi mies. Minä antaisin mielelläni 20 kultarahaa sille, joka toisi pussini takaisin.

Talonpoika riemastui ja ajatteli:

- Jumala on tahtonut palkita mulle vahinkoni, aasini ja pukkini.

Hän riisutui ja heittihe veteen, mutta ei löytänyt pussia.

Rannalle tultuaan hän näki vaatteensa hävinneiksi.

Kolmas varas oli ne varastanut.





Turun Lehti no 13 31.1.1893.