AKSELI GALLÉN-KALLELAN maalausnäyttely avataan t. k. 10 p:nä k:lo 11 a. p. Ritarihuoneen suuressa salissa. Tämä valtava näyttely, jossa on 96 taulua, täyttää tuon avaran huoneen kolme seinämää miehen korkeudelta. Pikaisesti silmäillessäkin kiinnittää huomionsa talvimaisemien suureen runsauteen. Korven kevättalvea on tulkittu monessa ihanassa kuvassa, missä lumiryöppyiset kalliot, salon kääkköpetäjät tai muu jylhä luonto lumen vallassa puhuu voimakasta, villiä ja soinnukasta kieltään. Toisen suuren ryhmänmuodostavat muotokuvat. Ken vähänkään tuntee Gallénin luonteen ja Maksim Gorjkijn olennon, hänen täytyy mielenkiinnolla, innostuksella pyrkiä syventymään G—K:n Gorjkij kuvaan. Ajatelkaa: se mikä on hurjan alkuperäistä Gorjkijssa, Gallénin temperamentilla muovattuna ja siveltimellä kuvattuna! Robert Kajanus-kuvat (3 tai 4) ovat sen jälkeen mieltäkiinnittävimpiä.

Porin mausoleo-luonnokset lienevät, joskin jo monta vuotta sitten luotuja, useimmille helsinkiläisille uusia nähtäviä.

Ei tarvitse kauankaan silmäillä ympärilleen näyttelyssä joutuakseen ihmetyksiin erilaisten aiheiden runsaudesta. Niitä on mitä vaihtelevimmilta sekä luonnon että erikoisesti ihmiselämän kuin myöskin mielikuvituksen aloilta. Kummastellen jää arvailemaan sen taiteilijasielun valtavuutta ja energiaa, jolle on ollut mahdollista hallita näin itsenäisesti ja nerokkaasti niin laajat alat.

Kalevala-aiheinen taulu, aivan uudenluontoinen G:n entisiin verraten, on kotiinsa palanneen Kullervon mietehetki valittavan veneen ääressä. Tässä on luonnon- ja värisymboliikka yksinkertaisen suurenmoisella tavalla sulautunut vahvistamaan sitä sieluntilaa, mikä kuvastuu Kullervon kasvoissa. Harmaa, utuinen järvenpinta, jonka ulapat häipyvät epämääräiseen näkymättömyyteen, niemen kaadettu koivukaski, joka lakastuneine lehvineen jonkun heikosti heijastuvan auringonlaskuhohteen vaikutuksesta loistaa veripunaisena — ja hiekkaan uponneen venerikon kokan nojassa Kullervo mietteissään. Taulu kokonaisuudessaan vaikuttaa omituisella voimalla kuin hymni, kuin musiikkikappale, niin intensivinen värien, tunteiden, luonnon yhteissointu siinä on.

Mutta teemme tarkemmin selkoa tästä näyttelystä toiste — ja pian esitämme myös erään suunnitelman, johon mainittu kalevala-taulu yhdessä G—K:n entisten kalevalaluonnosten kanssa aiheuttaa.

Yleisöä ei tarvinne kehoittaa näyttelyssä käymään!






Päivä 2/1908.