Ilmapurjehdustapaturmia









Berlinin yhdistyksessä ilmapurjehdusta varten piti sotalääkäri Flemming äskettäin esitelmän ilmapurjehdustapaturmista ja huomautti ensiksikin, että niiden sattuminen yleensä tilastollisesti katsottuna oli sangen harvinainen. Jo aikoja sitten arvioittiin tapaturmien luku 0,43 %:ksi kaikista ilmapalloilla kuljetetuista henkilöistä. V. 1908 sattui 2,600 matkasta ja 9,000 pallomatkoja tehneen henkilöjen keskuudessa 36 tapaturmaa, joiden seurauksena oli 12 kuolemantapausta. Vastaavat prosenttiluvut olivat 0,5 ja 0,12. Berlinin yhdistyksessä tapahtuneiden tapaturmien luku oli 1,5 %. V. 1909 tekivät saksalaiseen ilmapurjehdusyhdistykseen kuuluvat 103 ilmapalloa 1,719 matkaa ja kuljettivat 5,876 henkilöä. Tapaturmien luku oli 50 ja prosenteissa matkoista 2,9 sekä henkilöistä 0,86. Tapaturmista päättyi 4 kuolemalla mikä tekee 0,77 %, 24 aiheutti hengenvaarallisia loukkauksia ja 22 pienempiä vammoja. Vuosina 1899 ja 1909 on 8,328 ilmapallolla kuljetetun henkilön keskuudesss sattunut ei aivan täyttä yhtä kuolemantapausta tuhannelta tapaturmien johdosta. Tämä tilasto on sangen suotuisa automobiilitilastoon verraten, sillä 100 automobiilia kohti tuli Berlinissä 1909, 106,4 tapaturmaa ja koko Saksanmaassa 13,7 tapaturmaa, kun sitä vastoin 100 ilmapalloa kohtasi vain 8,45 tapaturmaa 11 vuotta sitten oli Saksassa ainoastaan 2 ilmapalloyhdistystä ja ilmassa kuljetettujen henkilöiden luku oli 100, mutta vuonna 1909 oli yhdistyksien luku kasvanut 37:ään ja kuljetettujen henkilöiden lukumäärä 5,786:een.

1910 kuluessa on kuollut 22 ilmapurjehtijaa, jota paitsi hyvin moni on kärsinyt vakavia vammoja. Lokakuun viimeisenä viikkona kuoli 4, joista yksi saksalainen, yksi ranskalainen ja yksi italialainen.





Wakuuttaja 5-6/1911.