Leo Tolstoi - Miten mies jakoi hanhia


Miten mies jakoi hanhia.

Leo Tolstoi.








Olipa kerran köyhä talonpoika, jolla ei ollut leivänpalaakaan. Silloin pisti hänen päähänsä lähteä anomaan talonherralta apua. Etteihän saapuisi sinne aivan tyhjin käsin, paistoi hän hanhen ja otti sen mukaansa. Talonherra otti hanhen häneltä sanoen talonpojalle:

— Kiitos hanhestasi, mutta minä en vain tiedä, miten jakaisin sen. Minulla on puoliso, pari poikaa ja pari tytärtä. Miten nyt saan teidät kaikki tyydytetyksi?

Talonpoika vastasi:

— Minä jaan sen, minä!

Hän tarttui veitseen, leikkasi sillä linnulta pään ja sanoi talonherralle:

— Olet perheesi päämies, ota siis paä.

Sen jälkeen leikkasi hän hanhelta pyrstön ja ojensi sen armolliselle rouvalle:

— Sinun on oltava vaatimattomana kotona, siksi saat sinä tämän palasen.

Sitten leikkasi hän jalat ja antoi ne molemmille pojille sanoen:

— Te olette jalat; teidän on astuttava isänne jälkiä.

Niinpä leikkasi hän siivet, ojensi ne molemmille tytöille jatkaen:

— Tästä saatte te siivet, sillä te lennätte pian pesästä.

Viimein näytti hän jälelle jäänyttä osaa ja sanoi:

— Tämä on minulle!

Talonherra nauroi ja antoi miehelle leipää ja rahaa.

Rikas talonpoika kuuli kerrottavan, miten talonherra oli antanut köyhälle miehelle ruokaa ja rahaa yhdestä ainoasta hanhesta, ja antoi heti paistaa viisi hanhea ja vei ne talonherralle.

— Kiitos hanhistasi! Mutta minä olen pulassa, sillä meitä on kuusi, miten me nyt jaamme hanhet kaikille?

Rikas mies mietti, mutta ei keksinyt keinoa. Silloin haetti talonherra köyhän miehen ja käski hänen jakaa hanhet.

Köyhä mies antoi ensin yhden hanhen talonherralle ja armolliselle rouvalle ja lausui:

— Kas niin, nyt teitä on kolme.

Sitten antoi hän yhden pojille sanoen:

— Teitäkin on nyt kolme.

Yhden antoi hän tyttärillekin.

— Myös kolme teitäkin, sanoi hän.

Ja niin otti hän molemmat ylijääneet hanhet itselleen virkkaen:

— Meitäkin on nyt kolme.

Talonherra nauroi ja antoi köyhälle talonpojalle vieläkin enemmän rahaa, mutta rikkaan hän ajoi pois.






Jokamiehen ja joka naisen viikkolehti n:o 7 16.11.1907.