Pöllö-Pekan avoin kirje rautatieläisille



Helsingissä aprillikuun viimeisenä päivänä.










Ensiksi saan kiittää Teitä niistä mieluisista yllätyksistä, joita olette ehkä aivan aavistamattanne minulle tuottaneet. Esim. sallikaa minun mainita, että viime kevännä kun maalle muutin ja olin parhaimmat vaatteeni pakannut nykyaikaiseen pajukoriin, jonka sivulla kulki rautainen salpa ja johon minä lukon asetin, niin olitte Te tahtoneet huomauttaa minua siitä, ettei Teidän takianne tarvitse arkkuja lukita, ja olitte koria nostelleet siitä rautasalvasta, niin että raksit ja lenkit oli mennyt rikki ja koko lukkolaitos senkautta joutui virattomaksi, (vaikka korin nostelemista varten oli kädensijat päissä, mutta Te kai ajattelitte ettei ne Teitä varten olleet). Maalta takaisin tullessani viime syksynä osotitte Te taas kiitettävää raittiusintoanne sen kautta että rikoitte minun viinimarjamehupulloni, vaikka minä olin ne pakannut laatikkoon, jonka nurkat oli oikein raudoitettu ja laatikon päällä luettiin kirjoitus "varovaisesti".

Kun nyt taas tulee kesä ja helsinkiläiset, moni muu niinkuin minäkin, muuttavat kesän ajaksi maalle, siten tuottaen Teille ylimääräistä työtä ja puuhaa, niin pyydän Teille täten ilmoittaa etukäteen, ettette odottamattomuuksista hämmästyisi, ettei minun omaisuuttani tarvitse suojella rautatiellä, sillä tästä lähin panen minä posliiniastiat säkkiin ja mehupullot verkkopussiin, että ne helpommin saataisiin rikki. Ja jos joku olisi vielä niin yksinkertainen, että toisi raudoitetun kirstun rautatiellä kuletettavaksi, vieläpä varustettuna päällekirjoituksella "varovaisesti", niin asettakaa se pakaasi vaunussa ylimmäiseksi, sitä parempi jos hienonahkaisia kapsäkkejä olisi vielä sen alle asettaa, ja kun kirstu sieltä putoaa joko junan törmätessä yhteen tai pakaasia ulosottaissa, niin saatte olla varmoja, että se menee rikki; ja jos jotakin rusketta tai helinää kuuluisikin niin musiikkiahan se vaan on. Ja sen kautta edistätte kotimaista teollisuutta. Sillä onhan porvarillisilla varoja ostaa uusia pulloja ja lautasia, kun entiset rikki menevät, samoin kuin heillä on varoja teettää uusia kapsäkkejä ja matka-arkkujakin.

Huolehtien Teidän terveydestänne pyydän huomauttaa, että matkatavaroin nosteleminen on terveydelle vaarallista, pudottaminen ja paiskeleminen on paljo terveellisempää. Säästäkää siis itseänne, eikä porvarillisten omaisuutta, sillä senkautta voitto säilyttää terveytenne!

Näkemiin asti!

Kunnioittavimmin:
Pöllö-Pekka





Jokamiehen ja joka naisen viikkolehti n:o 18 19.5.1908.