Kuorsuman sota


Kuorsuman-sota.

(Tosi tapaus.)







Tyrvään pitäjääsen kuuluvan Kiikosten kappelin luoteisessa kulmassa on Kuorsumanjärvi. Tämän järven seudut tulivat vasta Ison-Vihan jälkeen asutuiksi; siihen asti ne olivat vielä aivan asumattomia salomaita. Uudis-asukkaita tänne muutti Kiikasta, ehkäpä parhaastaan siellä olevan Ruotsilan kartanon alustalaisia. Näin tuli mainitun Kuorsumanjärven ympäristö asutuksi ja siten syntyi sinne Kuorsuman kylä. Lienevätkö nämä uudis-asukkaat alkuaan kuuluneet mökkiläisinä mainitun Ruotsilan kartanon alle, vai olivatko ne vapaita siirtolaisia Ruotsilan suojeluksen alla, miten muinoin Ameriikan siirtokunnat olivat Englandin suojeluksessa, ei ole tietoa. Mutta nykyisen vuosisadan alkupuolella nousi pitkä ja kiivas riita Kuorsuman kyläläisten ja Ruotsilan silloisen omistajan J. Wirzén'in kesken. Jälkimäinen, joka ylimalkaan kohteli noita torppareitaan kovuudella, vaati oikeuden nojassa edellisiä tunnustamaan täydellistä alamaisuutta. Kuorsumalaiset taas kokivat lakien turvissa pyrkiä tuon tirannin vallasta vapaaksi, erkautumalla itsenäisiksi ruunun tiloiksi. Oikeutta käydessä taisi asia kahistua kuorsumalaisten puolelle, jonka vuoksi Wirzén koetti voittaa nuo vastustajansa väkivallalla ja siten väsyttää ne asiaansa loppuun ajamasta, s. o. koetti, niinkun sanotaan, «tappaa asian nälkään». Niitä seikkailuja, jotka siinä suhteessa tapahtuivat, pyhittäää Kuorsuman rahvas nimellä, joka on tämän kertomuksen päällekirjotuksena.

Kuorsumalaisten muistelon mukaan, *) kesällä 1838 kun rukiit olivat leikatut, tuli Wirzén eväineen ja työmiehineen Kuorsumaan, torppariensa rukiita puimaan. Hän korttierautui Uuteen-Majamaahan Kuorsumajärven etelä-rannalla. Uudessa Majamaassa oli jo riihi ahdettu ja valmis maanantai-aamuna puitavaksi. Kun vihollinen tuli sunnuntai-iltana torppaan, kokosi sen isäntä Matti naapureitaan, joiden kera jo samana iltana alkoi puida luskuttaa riihtä. Kuultuaan puimamiesten metehn riihestä, meni Wirzén miehineen moista puuhaa estämään, pannen pyssyn piipun riihen kynnykselle ja uhkasi ampua riihimiehiä, jos nämä eivät lakkaa työstään. Kaksi riihimiestä tarttui kynnykselle lasketun pyssyn piippuun, vaan Wirzén yhden miehensä avulla sai pyssynperästä vetämällä aseensa takaisin valloitetuksi. Matti, jonka jo sitä ennen oli Wirzén torpasta pois ajanut, kuohui vihan vimmassa ja heitti riihestä jaloin teräspetkeleellä Wirzéniä. Petkel ei kuitenkaan sattunut tähdättyyn; varsi vaan hipasi Wirzénin housuja ja terä lensi riihen edessä olevaan aitaan, niin että petkel jäi siihen suorana seisomaan, kun naula hirressä. Wirzénin täytyi nyt peräytyä ja hän pakeni miehineen Vanhaan-Majamaahan. Voittajat nyt riensivät Kana-Jaakon **) eväille, johon myös kunniavieraita keräytyi naapuristosta lisää, niin paljon kun mahdollista. Siellä sitten syötiin ja juotiin eväs-viinaa mikä jaksettiin. Loput eväistä hävitettiin, varsinkin sitte kun viina alkoi antaa lisämiehuutta, rohkeutta. Voilla paikattiin eli tasailtiin tuvan kiukaan rosoisia sivuja ja loppu vasta käypää kaljaa laskettiin maahan. Tynnöri väännettiin pystyyn ja sen pohjalla voiton kunniaksi lyötiin rumpua. Ohjekaavana voittajilla oli tässä kestissä se, että kukin saa syödä ja juoda sen kun jaksaa; tähteet olivat hävitettävät, jota vastaan ei kukaan saanut rahtuakaan viedä myötään. Tämä kohta oli sitte oikeudessa, kestistä tiliä tehdessä, voittajille ollut suureksi avuksi.

Juhla-atrialta mentiin sitte täydellä vatsalla ja päällä jatkamaan tuota vähän aikaisemmin keskeytettyä riihen puintia, jossa arvattavasti työ sujui, ylenpalttisen riemun ohella, tavallista joutuisammin; kuului silloin riihestä muutakin, ei ainoastaan varttain lusketta. Maamiehen hien palkka ja vaivan palkkio riihessä korjuusen saatua, menivät miehet Vanhaan-Majamaahan salpain takana ja suurimman pelon vallassa olevalle Kana-Jaakolle serenaadia laulamaan. Miehet jakautuivat sinne tänne torpan ympärillä oleviin vesakoihin, joissa sitte huusivat, innostelivat ja uhkasivat Kana-Jaakolle kostoa, joten tuo uhattu joka hetki odotti viimeistä loppuansa. Tuosta leikistä kyllänsä saatuaan, menivät miehet vihdoinkin tiehensä. Vasta aamulla tunsi Wirzén kepeemmin hengittävänsä ja meni kotiinsa.

Kahden viikon perästä läksi Wirzén paremmin varustetulla armeijalla marssimaan Kuorsumaan, nöyryyttäniään noita tottelemattomia alamaisiaan ja anastamaan heidän vuositulojaan. Viisikymmentä miestä sekä paikkakunnan nimismies oli hänellä tällä kertaa myötänsä. Mutta eipä kuorsumalaisetkaan jättäneet silmällä pitämättä näitä vihollisen varustuksia, miten sodassa ainakin. Seitsemen Kuorsuman mökkiläistä tekivät keskenään sopimuksen, jonka mukaan kukin hittolainen puolestaan lupasi hankkia, muinaisten Schvveitzin vapauttajoiden tavoin, 10 pyssymiestä. Näiden joukossa sanotaan olleen tarkka-ampujoita aina Laviasta asti. Kun Kana-Jaakko saapui armeijoineen perille, olivat siellä nuo 70 pyssymiestä asettaneet pyssynsä kaveisin (= kuhiloihin) ja itse loikoivat tupakoiden pitkin pihanlaattiata. Tuo näköala ei tulijoita varsin huvittanut. Ne kyselemään pyssymiehiltä missä tarkotuksessa he olivat tänne kokoutuneet. Toiset vastasivat vaan metsästysretkillä ollessaan siihen lepäilemään tulleensa ja sattumalta heitä sattui niin paljon yhtä-aikaa kokoutumaan. Nämä selitykset eivät kuitenkaan Kana-Jaakon armeijassa herännyttä epäilyä ja pelkoa voineet tyhjäksi tehdä ja nimismies alkoi näön vuoksi mitellä huoneita, sanoen pitävänsä vaan tuota tavallista ruununtiloilla toimitettavaa tarkastusta, sitä varten että saatte tilukset omiin nimiinne. Pyssymiehet puhuttelivat ja kohtelivat nimismiestä kunnioittamalla, vaan armeijan ylipäällikköä haukkuivat: «Mitä tuo Kana-Jaakko, tuo M—pa ***) täällä tekee?» Wirzénin siis tälläkin kertaa, joukkoineen mitään aikaan saamatta, täytyi palautua kotiin. Siihen myös päättyi tuo puheena ollut Kuorsuman-sota, jossa ainoastaan kielen miekalla huimittiin vihollista, eikä sus tippaakaan verta vuodatettu. Oikeudessa eivät kuorsumalaiset kuuluneet näistä seikkailuista joutuneen kärsimään.


*) Tyrvään tuomiokunnan arkistosta ei ole onnistuttu saamaan tarkempia tietoja enempätä vuodesta milloin nämä kahakat olivat, kun siitäkään, miten lopullisesti asiat ratkaistiin.
 
**) "Wirzén oli lapsena ollut ahkera ja harras kanain hoitaja, jonka johdosta alustalaiset häntä nimittivät Kana-Jaakoksi.
 
***) Toinen haukkuma-nimi, jolla rahvas Wirzéniä kunnioitti ja jota ei tässä sovi mainita. Kuorsumalaisten tietojen mukaan oli tuo J. Wirzén niinä aikona vielä herrasmiehissä valloillaan olleen raakuuden juurikuva. Hänen, ammatiltaan apteikkari, kerrotaan myrkyttäneen rouvansa, jonka kuoleman jälkeen hän vietti raakaa, irstaista elämää, josta niinikään tässä ei sovi tarkemmin kertoa ja sen johdosta rahvas häntä pyhitti tuolla toisella, tässä salatulla haukkumanimellä.





Sampo 1/1887.